دستگاه خانگی آزمایش و آنالیزور خون که با گوشی کار می‌کند

محققان در دانشگاه ایلی‌نوی موفق به ساخت دستگاه آنالیزور چاپی سه‌بعدی شدند که با گوشی‌های هوشمند کار کرده و نتایجی با دقت تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و گرانقیمت را ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، به طور معمول، برای تجزیه و تحلیل نمونه خون، نمونه ادرار یا بزاق، به دستگاه‌های مدرن و مجهزی نیازمندیم که هزینه بسیار بالایی دارند.

چنین تجهیزاتی همیشه برای پزشکان در کشورهای در حال توسعه و یا بیمارانی که در منزل به نظارت بر سلامت قلب خود می‌پردازند در دسترس نیست.

این دستگاه آنالیزور جدید که TRI نام دارد، توسط محققان دانشگاه ایلی‌نوی و به رهبری پروفسور “برایان کانینگهام” توسعه یافته است.

بنا به گزارشات به دست آمده از این دانشگاه این دستگاه جدید قادر به تشخیص هر نوع خروجی است که از مواد تغییر رنگ دهنده یا موادی که از خود نور ساطع می‌کنند (مانند رنگهای فلورسنت) بهره می‌گیرند.

برای استفاده از آن، نمونه‌های مایع در یک کارتریج میکروسیالی قرار گرفته که به صورت دستی در ورودی که برای آن بر روی دستگاه تعبیه شده قرار می‌گیرد.

محققان سپس از فلش LED یا یک دیود لیزر سبز برای تاباندن بر روی نمونه استفاده می‌کنند. این نور از طریق یک فیبر نوری و یک “توری پراش”(diffraction grating) عبور کرده و به دوربین عقب گوشی می‌رسد.

یک اپلیکیشن سپس آن تصویر را تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال تغییر رنگ خاص و یا فلورسانس، بسته به آزمایش انجام شده می‌گردد.

با استفاده از این آنالیزور جدید می‌توان یک آزمایش چندگانه را بسیار سریع و در کمترین زمان انجام داد و کارتریج میکروسیالی قابلیت آن را دارد که چندین نمونه را به صورت همزمان در آن قرار دهیم.

به گفته محققان این پژوهش، این دستگاه علاوه بر موارد استفاده‌ای که در تشخیص پزشکی دارد، می‌تواند در مواردی نظیر نظارت بر محیط زیست، آزمایش مواد مخدر، کنترل کیفیت تولید و ایمنی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ای پژوهش در مجله journal Lab on a Chip منتشر شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
error
0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *